På Tyréns får alla medarbetare samma möjligheter att bidra med innovationsidéer. På kort tid har vår nya innovationsprocess förändrat hur vi utvecklar nya produkter och tjänster. Med digitalisering som drivkraft och hållbarhet som mål skapar vi nytänkande lösningar för våra kunder. Tyréns systematiska arbetssätt gör oss till branschens ledande innovationsföretag.
Våra medarbetares engagemang för hållbarhet och samhällsbyggande går som en röd tråd genom vårt arbete. Att tänka innovativt är en naturlig del av konsultarbetet vilket resulterar i en mängd smarta och praktiska innovativa lösningar för samhällsbyggandet.
Tyréns innovationsprogram har sedan starten 2020 genererat ca 20 nya tjänster och digitala produkter som tillsammans genererat över 100 msek omsättning.
Ett exempel är Flowmapper som optimerar trafikflöden via positionsdata från bussar, spårvagnar och tåg och Skaye som hjälper företag att få koll på effekterna av extremväder.
Forskning och utveckling är ingen ny företeelse på Tyréns som sedan Sven Tyréns tid har investerat i forskning och utveckling via ägaren Sven Tyréns Stiftelse.
– Vi ser till att de utvecklingsmedel vi får från stiftelsen används för att utveckla ny kunskap och lösningar som är med och bidrar till samhällsutvecklingen. Och för att våra lösningar ska komma till praktiskt användning direkt har vi ett tydligt kundfokus från idé till färdig produkt eller tjänst, säger Dag Måhlstrand, Chief Innovation Officer på Tyréns.
Idéer växer i fröprogrammet innan de visas upp i draknästet.
Idéer som har potential att leda till en ny produkt eller tjänst utvecklas i ett fröprogram med stöd av en innovationscoach. Fröprogrammet avslutas med en presentation inför Tyréns eget draknäste. Här presenteras idéerna för företagets CTO, innovationsledning, och utvalda affärschefer. Om en fröidé klarar nålsögat ansöker idégivaren till Sven Tyréns Stiftelse om finansiering för att påbörja utvecklingen.
Under utvecklingsresan utvecklas förutom teknik även affärsmodellen vilket innebär värderebjudande, prisstrategier och marknadsstrategier. Värdeerbjudandet testas tidigt utvecklingskede genom kundintervjuer för att säkerställa relevanta utvecklinsinsatser. De innovationsprojekt som inte levererar eller får positivt tidig marknadsrespons stängs ner. Next bistår i att bygga rätt kompetenser till teamen runt våra idégivare.
Lyckosamma innovationsprojekt som bevisat sig under utvecklingsresan måste passera en lanseringsgate där en investeringskomitte utvärderar affärsmodell, marknadspotential, kundrespons m.m.. Vid lyckosamt lanseringsbeslut investerar Next i idéen för ökad affärstillväxt och för större positiv påverkan i samhällsbyggnadssektorn genom skalning.
Att arbeta strukturerat med att utveckla och paketera innovationer möjliggör att ta fram lösningar som skapar värde.
Miljökonsuluterna Malin Bergman och Lisa Johansson Röjsel har fått utveckla sin innovation under arbetstid.
I poddavsnitt 24 berättar vi om satsningen på innovation, med allt från hur vi jobbar med idéinsamling till lansering av färdig produkt eller tjänst.