Trafiksäkerhet - en fråga om var du bor?

I en pilotstudie för Göteborgs stad undersökte Tyréns sambandet mellan socioekonomisk status, medborgardeltagande och trafiksäkerhet på gator och vägar. Hypotesen var att nivån av medborgardeltagande, i frågor som rör trafiksäkerhet i den egna närmiljön, är högre i socioekonomiskt starkare områden. En möjlig konsekvens av detta är att planerare får fler incitament till att utreda trafiksäkerhetsbehov i den typen av områden. På lång sikt kan det leda till en snedfördelning av resurser.  

Tyréns arbetsgrupp bestod av olika kompetenser inom trafikplanering, stadsplanering och GIS. Detta bedöms ha varit en framgångsfaktor för projektet, eftersom det fanns en bred kunskaps- och erfarenhetsbank att luta sig mot.  

Studien utfördes genom geografiska kartläggningar av spontana synpunkter från allmänheten, socioekonomi och befintliga farthinder i trafikmiljön samt genom spridningsdiagram för att visa på samband. Resultatet visar att de socioekonomiskt starkare stadsdelarna i Göteborgs stad har varit mer aktiva i frågor som rör trafiksäkerhet. Studien visar också att det har gjorts färre insatser i form av hastighetsdämpande åtgärder i de socioekonomiskt svagare stadsdelarna.

Utifrån studiens resultat går det att se att det finns en korrelation, men hur orsakssambanden ser ut och vad anledningen är behöver studeras vidare. Förhoppningen är att resultatet ska utgöra ett stöd för planerare i arbetet med att rikta insatser där de bäst behövs och undvika en snedfördelning av trafiksäkerhetshöjande resurser.