Södra järnvägsgatan

Uppdraget har inneburit gestaltningsförslag, detaljprojektering och bygghandling för Södra Järnvägsgatan, Järna stationsområde och järnvägspark. Målet har varit att skapa ett funktionellt och attraktivt område för boende och besökare. Projektet har också omfattat en ny bussterminal, cykelparkering, och bilparkering.

Arkitektonisk idé 

Den arkitektoniska idén för järnvägsparken har utgått från Järnas identitet. I Järna finns en stark kreativ kultur och tradition med mycket odling, hantverk och konst. Gestaltningskonceptet för samman denna kultur och tradition med en koppling till själva järnvägen. Detta visar sig tydligt i formspråk, materialval och detaljer. 

Järnvägsparken har berikats med generösa planteringsytor med tydlig indelning av de olika växterna för att anspela på köksträdgårdars odlingsytor. Gångvägen genom parken har gestaltats likt ett järnvägsspår. 

Den nya platsen erbjuder ett attraktivt identitetsskapande resecentrum för Järna. Här finns sittplatser i olika lägen; vid det centrala torget, platser med bord i skuggan av den stora linden och bänkar för en kortare väntan vid de hållplatserna. Här finns plats för möten mellan människor och plats för eftertanke och arbete. Planteringar med stor årstidsvariation skapar rumslighet och ett blickfång på platsen. Materialen på platsen har hämtat inspiration från gestaltningskonceptets nyckelord: trädgård, odling och järnväg. Det har framför allt genomsyrats i materialval för utrustning, ytskikt, konst, växter, utsmyckningar. Till exempel knyter marktegelmönstret på gångväg och torgytor an till järnvägen och den hantverkstradition som Järna är förknippat med. Södra järnvägsgatan, längs med hela stationsområdet, har trädplanterats längs södra sidan vilket accentuerar gatan, tar hand om dagvattnet och minskar hastigheteten. 

Målet har varit att skapa ett funktionellt och attraktivt område för boende och besökare.

Karaktär

Karaktären för det nya järnvägstorget skapas genom ett starkt formspråk, intrikata materialval och de variationsrika odlingsbäddarna. Platsen erbjuder besökaren en tydlig och spännande upplevelse genom sin identitetsskapande karaktär. Det lilla torget i mitten av parken är en öppen yta omringad av planteringar som skapar ett tydligt rum. Här är markmaterialet annorlunda och inspirerat av trasmattor. 

Platsen ger brukaren en unik känsla och att man kommit till just Järna när man stiger av tåget eller bussen. Här ska man känna känslan av hållbarhet, hantverk och odling. Här finns attraktiva sittplatser på samlande platser såsom torget och sittplatser lite mer avskilt längs järnvägens bullerskyddsplank. Genom omdaningen av platsen har nya utblickar och vyer skapats ut över den nya anläggning och gatan.


Ett stadsrum för alla

Stationsområdet är spännande och användbar som stadsrum för alla, gammal som ung. Platsen är tryggt belyst och innehåller inga skymda hörn eller buskage. Extra stor vikt har lagt på ljussättning av vissa detaljer såsom muren och en gobo på torgytan vilket ger platsen en känsla av extra omsorg. Det spännande formspråket på platsen tilltalar även yngre då det kan inbjuda till lek att följa rälsmönstret i gångvägen. Anläggningen bedöms vara anpassningsbar över tid då nya tillägg kan läggas till. Olika växter kan odlas i bäddarna och på torgytan kan till exempel något konstverk/lekskulptur placeras vilket skulle kunna utveckla platsen ytterligare. Så platsen bedöms vara möjlig att utveckla för att tillgodose nya behov även om ytorna inte är så stora.

Hållbarhet

Platsens materialval karaktäriseras av marktegel, betongsten, stål och trä. Marktegel, trä och stål är hållbara material som åldras vackert. Tekniska lösningar och material är valda för att tåla påfrestningar och slitage. Cykelställ av stål har återbrukats, då de renoverats och lackats om. Regnbäddar tar omhand regnvattnen både på platsen och längs gatorna. Platsen är relativt öppen och mått är tilltagna för enkel skötsel och snöröjning. Bevattningsposter finns i planteringarna vilket underlättar bevattningen. Planteringarna består ej av köksväxter utan anspelar endast i sitt formspråk på detta. De har valts utifrån ett driftsperspektiv och är tåliga för påfrestningar i form av snö och torka.