Åredalen är sedan förhistoriskt tid ett renbetesland där samerna flyttade med sina renar till olika platser beroende på årstid. Samernas livsstil har i Åredalen lämnat få fysiska spår efter sig. Åredalen har också varit historiskt betydelsefull för kommunikationer mellan Sverige och Norge. På medeltiden stannade exempelvis tusentals pilgrimer från hela Europa vid Åre gamla kyrka under sin vandring till Olav den heliges grav i Nidarosdomen. S:t Olavsleden, som är världens nordligaste pilgrimsled, har idag åter blivit en populär vandringsled.
Järnvägens tillkomst under 1880-talet kom påtagligt att förändra förutsättningarna för såväl turismen som jordbruket i Åredalen. Jämtlandsfjällen blev tillgängliga för en större allmänhet, både från Sverige och kontinenten. Mötet med den fjällnära allmogekulturen blev för många turister en exotisk upplevelse och en stark kontrast till det moderna, industrialiserade livet i staden. Före järnvägens dragning fanns inget samhälle med namnet Åre, här låg tre byar. Hotell, pensionat, villor och stugbebyggelse från olika stilepoker utgör exempel på uttryck för Åre förändring från en jordbruksbygd till en berömd skiddestination. Vandringsleder för turister i och omkring Åredalen bygger i många fall på äldre färdstråk över fjällen till fäbodar och fångstgropar.
Åredalen är under fortsatt hårt exploateringstryck. Utmaningar idag är bland annat kopplade till att bibehålla dalgångens attraktivitet knutet till det öppna odlingslandskapet, den lokala byggnadstraditionen och möjligheten att läsa och förstå turismens framväxt i området över tid.
Beställare: Åre kommun.