Fördjupad rennäringsanalys som underlag för ny järnvägsstation i Kiruna

Tyréns har på uppdrag av Trafikverket utrett vilken påverkan flytten av järnvägsstationen i Kiruna har på rennäringen. Det handlar om både direkta och indirekta effekter och kulturella aspekter.

Trafikverket har genomfört lokalisering av ny järnvägsstation i Kiruna som ett resultat av gruvdriften och den problematik med markstabilitet som uppstått där den tidigare järnvägsstationen varit lokaliserad. Utifrån lokaliseringsutredningen har Trafikverket valt ut två alternativa stationslägen strax söder om Kiruna nya centrum.

Till stationslägena finns förslag på spårsträckningar för anslutning till Malmbanan i området vid Råtsitriangeln cirka 7 km söder om Kiruna. Tyréns stöttade i arbetet med en rennäringsanalys, som utgjorde ett underlag till vidare arbete för val av stations- och spåralternativ, arbete med järnvägsplanens MKB, liksom utformning och lokalisering av lösningar som minimerar negativ påverkan på rennäringen. 

Direkta och indirekta effekter på rennäringen

Här analyseras stationsprojektets påverkan på rennäringen där bland annat direkta och indirekta effekter utreds, kulturella aspekter belyses liksom kumulativa effekter beskrivs. Som grund för analysen har metod för konsekvensbeskrivning använts som anges i skriften Samisk markanvändning och MKB (2011) utgiven av Svenska samernas riksförbunds (SSR), samt metodhandboken som Nilsson et al. (2015) tagit fram i Kumulativa konsekvenser för rennäringen.