Vi på Tyréns tar vårt ansvar för att nå Parisavtalet. År 2030 ska vi nå klimatavtryck netto noll och minska våra egna utsläpp per medarbetare med minst 80 %. Hedda Ericsson är klimatkonsult på Tyréns och leder arbetet med att minska verksamhetens klimatavtryck.
Världens länder har enats om Parisavtalet, det globala klimatavtalet, där vi tillsammans ska hålla den globala uppvärmningen till 1,5 - 2 grader, vilket bedöms av forskare som en "säker" nivå. För att lyckas med detta måste världens länder minst halvera utsläppen till 2030 (jämfört med år 2015) och efter det nå nära noll senast år 2050.
Hedda Ericsson är klimatkonsult på Tyréns och leder vår satsning för att nå klimatavtryck netto 0.
"Alla kan och behöver göra något. Skippa onödiga tjänsteresor, ta med kollegan i bilen och fundera på om det går att cykla till jobbet någon dag i veckan.”
- Det är absolut ett utmanande mål. Allt vi gör bidrar till utsläpp i någon form. Det gäller att införa mer utsläppseffektiva lösningar och att skära ner på allt som inte är nödvändigt. Det är en utmaning men det finns också en lösning, det har inte minst pandemin visat oss. Många möten som tidigare kändes omöjliga att genomföra digitalt genomför vi nu utan problem. Naturligtvis ska vi träffas också, men år 2020 har visat oss att det finns en väldigt stor potential att minska andelen resor. För de resor vi behöver göra måste vi hitta bättre alternativ, som att resa mer med cykel, buss och tåg, resa mer tillsammans och endast använda fossilfria drivmedel när bilen är ett måste. Vi behöver också se till att all den el, värme och kyla som vi förbrukar är förnybar, och här behövs ett bra samarbete med de fastighetsägare som vi hyr kontor av.
- Med begreppet "våra egna utsläpp" menas de utsläpp vi orsakar i vår vardag. I målet "Klimatavtryck netto noll" mäter vi utsläpp från våra resor samt kontor. Rent praktiskt innebär det att vi mäter utsläpp från våra resor till och från kunder, i uppdrag, under studieresor och till och från jobbet. Elen som värmer upp och kyler våra lokaler samt elen vi förbrukar på kontoren är också utsläpp som ingår här. Mat och dryck, leveranser och tekniska produkter är också våra egna utsläpp och dessa planeras ingå i mätningen framöver, dock inte i år. Detta innebär inte att vi inte arbetar med frågorna, de ingår bara inte i mätningen ännu.
- Det som inte ingår är de utsläpp, eller minskning av utsläpp, som vi bidrar till i våra kunduppdrag, som materialval i ett projekt, förslag till trafiklösning eller framtida rekommendationer till kunden. Dessa utsläpp är naturligtvis väldigt viktiga och de arbetar vi också med, men inte inom detta målområde utan inom målområde 3: "Vi inkluderar hållbarhet i alla våra uppdrag." Det målet handlar om att vi ska ta med oss hållbarhetsperspektivet i allt vi gör, och att vi alltid ska leta efter nya, mer hållbara vägar och lösningar.
- Vi kommer att arbeta på alla plan för att nå målet, och till hjälp för att dimensionera våra åtgärder inom transportområdet kommer vi att använda oss av CERO-modellen. Vi kommer kontinuerligt att mäta våra resvanor, attityder till förändring, kostnader och utsläpp kopplat till våra resor, i syfte att se till att vi arbetar med rätt saker. Åtgärderna kommer att anpassas till de regionala förutsättningarna vi har och kommer att omfatta både om beteendepåverkande och fysiska åtgärder. Som exempel fokuserar vi just nu på våra verksamhetsfordon, då dessa bidrar med ca 35% av utsläppen från våra tjänsteresor.
Hur ser användandet och behoven av verksamhetsbilarna ut idag, vilka alternativ finns på marknaden och hur kan vi tillsammans hitta mer utsläppssnåla lösningar framöver? Det är några av frågor vi ställer oss. Vi kommer även att arbeta enligt konceptet Cykelvänlig arbetsplats, i syfte att alla arbetsplatser ska bli mer cykelvänliga och därmed uppmuntra till en ökad cykling till, från och i jobbet. Framåt vårkanten kommer vi att genomföra en tävling för en ökad aktiv arbetspendling, det ska ju vara lite kul att minska utsläppen också! Utöver detta kommer vi även att se över våra styrande policys samt de avtal vi har med våra mobilitetsleverantörer, i syfte att styra mer mot hållbara resor, för att nämna några åtgärder.
- Det är som sagt ett utmanande mål, men vi har inga andra alternativ om vi ska hålla den globala uppvärmningen på en säker nivå. Vi har absolut en chans, men då krävs det att alla är med och bidrar. Alla kan och behöver göra något. Det kan handla om att byta den icke nödvändiga tjänsteresan mot ett digitalt möte, ta med sig kollegan i bilen eller fundera på om det går att cykla till jobbet någon dag i veckan. Om en medarbetare observerar något i verksamheten som motarbetar att vi når målet behöver det uppmärksammas. Jag tar jättegärna emot funderingar och synpunkter, så att vi kan bolla möjliga lösningar.
- Alla medarbetare kommer att bli involverade på ett eller annat sätt framöver, då detta berör hela vår verksamhet. Om inte alltför lång tid kommer det förhoppningsvis märkas att möjligheterna för en ökad cykling, i och med att vi kommer arbeta för en cykelvänlig arbetsplats. Alla som vill kan vara med i tävlingen för ett ökat aktivt resande till och från jobbet, och vissa som arbetar med verksamhetsbilar kommer att diskutera möjligheter till utsläppsminskning från dessa, tillsammans med oss. När det sedan blir policyförändringar kommer de naturligtvis att beröra alla medarbetare. Vill man engagera sig lite mer eller har idéer på förbättringar i verksamheten gällande utsläppsminskningar är man varmt välkommen att höra av sig till mig.