När Tyréns slog upp portarna till sitt nya Uppsalakontor i Lumi-huset, möttes medarbetarna av en arbetsplats som genomsyrades av hållbarhet ut i minsta detalj. Här hade fastighetsägaren Vasakronan valt att bevara den befintliga byggnaden i stället för att riva och bygga nytt, eftersom det visat sig vara mest gynnsamt såväl klimatmässigt som ur ett ekonomiskt perspektiv.
– Att flytta in i Lumi-huset som genomsyras av hållbarhet känns väldigt bra. I alla våra kontorsprojekt, oavsett om det handlar om ett nytt kontor eller en renovering, är hållbarhet och specifikt återbruk otroligt viktigt för oss, berättar Jessica Winnberg som har varit projektansvarig för flytten på Tyréns.
Jessica är även ansvarig för en tredjedel av Tyréns kontor i Sverige, och arbetar löpande med att återbruka material och möbler mellan de olika kontoren.
– I en så här pass omfattande flyttprocess dyker det hela tiden upp nya utmaningar att lösa, inte minst när det gäller tillgång till inredning för återbruk. Ibland behöver du till och med blicka utomlands för att hitta rätt.
Jessica menar också att det inte alltid går att hitta lösningar med återbrukad inredning som bara är färdig att lyfta in. Många gånger handlar det i stället om att lägga tid på renovering av delar som inte går att återanvända rakt av.
– Ett exempel är glaspartier som ofta går att renovera. Ett annat är undertak som kan gå att rengöra i stället för att byta ut. Samtidigt behöver du ta med i beräkningen att renovering kräver en noggrann planering.
Tyréns ställde tydliga krav på att inte enbart flytta in som en passiv hyresgäst. I stället ville de påverka olika delar av utformningen, och till exempel ges möjlighet att återbruka egna möbler från andra kontor.
– Vi sålde även överblivna möbler från vårt tidigare kontor till kommande hyresgäster, så även där tänkte vi cirkulärt. Vasakronan har varit väldigt lyhörda för våra önskemål. Just samarbete med fastighetsägaren ser jag som en avgörande punkt för att lyckas med ett så här pass omfattande återbruksprojekt, berättar Jessica.
Utöver samarbete lyfter Jessica fram flera olika delar att ta med i planeringsarbetet. Den viktigast lärdomen är att det tar tid att få till rätt lösningar.
– Planeringsfasen är viktig. I vårt fall hade vi till exempel utmaningar med att hitta golv som matchade varandra. Vår utgångspunkt har nämligen varit utseendemässigt enhetliga våningsplan i så hög grad som möjligt.
Jonas Wahlström som är Vasakronans projektledare för Lumi-huset håller med.
– Vasakronan hade erfarenhet från flera återbruksprojekt, men inte av den här omfattningen. En inledande utmaning var därför hur vi skulle arbeta storskaligt med återbruk. Därför började vi med att ta fram en målbild över vilket slutresultat vi ville uppnå. Sedan arbetade vi systematiskt och specificerade i detalj vad som skulle återbrukas. Vi strukturerade upp vilka tillgångar som fanns i det egna beståndet, respektive vad som krävde inköp.
Jonas lyfter även fram att tekniklösningar har varit till stor hjälp i projektet.
– Med en hög digitaliseringsgrad har vi kunnat styra projektfaser och materialtillgång. Till exempel har allt material märkts upp, vilket gjort att vi kunnat följa flödet i databaser. Användes en produkt så försvann den helt enkelt bort ur systemet.
Både Jonas och Jessica tror att återbrukandet inom fastighetsområdet kommer att ta rejäl fart framöver, och att det inte handlar om en kort trend.
– Vi är bara i början och jag är övertygad om att fler likande satsningar följer i spåren av det som vi har genomfört här i Uppsala. Min förhoppning nu är att fler leverantörer ser över affärsmodellerna för återvinning, säger Jonas.
– Kostnaderna kan visserligen bli högre på kort sikt och därmed kännas avskräckande, men långsiktig finns det inga tvivel. Det här är rätt väg för att vi ska kunna leva upp till framtidens hållbarhetskrav, och för att vi ska klara klimatutmaningarna, avslutar Jessica.
Här finns mer information om Lumi
Foto: Vasakronan/Barabild