Nyheter
10 februari 2025

Ny studie visar att större bilpooler ger bättre effekt

Utbudet av så kallade bilpooler riskerar nu att bromsa in kraftigt, inte minst på grund av att aktörer drar sig ur marknaden. Samtidigt finns det tydligt positiva effekter av bildelning enligt ett forskningsprojekt från Tyréns, som visar på vinster med ytterligare fordon i en redan existerande bilpool. 

Sedan sommaren 2022 har Tyréns genomfört en studie som tittat närmare på hur boende uppfattar och tar del av mobilitetsinsatser. Inom studien har det bland annat genomförts en enkätundersökning med över 200 boende i tre olika stora städer, där det finns mobilitetsåtgärder på plats. Här visar resultaten att den överlägset största anledningen till att bilen valdes bort, var just att mobilitetsåtgärder ersatt behovet av att äga egen bil. 30 procent av respondenterna angav mobilitetsåtgärder, vilket var 12 procentenheter fler än närmaste följande alternativet (kostnadsfråga).  

Diagram från Tyréns studie om mobilitet i bostadsområden

- Vi ser att efterfrågan på parkeringslösningar är 25 till 50 procent lägre när det finns mobilitetsåtgärder på plats. Därför är det oroande att omkring 1 200 poolbilar försvann över en natt när en stor aktör nyligen stängde ner bildelningstjänsten. Risken är att den här andelen inte ersätts fullt ut, berättar Mimmi Grybb som är trafikplanerare och projektansvarig för studien på Tyréns.

Effekter av mobilitetsåtgärder

Ytterligare fordon i bilpoolen ger tydlig effekt

I dagsläget är många bilpooler småskaliga med en eller två valbara bilar kopplat till en fastighet. I studien har Tyréns undersökt effekten av att lägga till fler bilar till delningstjänsten. Resultaten visar på en tydlig uppsida, där användandet ökade med 90–120 procent när ytterligare en bli adderades. Det finns med andra ord ett uppdämt behov av att utöka bilpoolerna och här är det även viktigt att fundera på en breddning. 

- Många gånger finns det vinster med att tänka på bildelning inom ett större område, i stället för enbart ett hus eller en mindre bostadsrättsförening. Vi ser till exempel fördelar med att kommunala eller privata parkeringsbolag kan ta ett helhetsansvar för fler bildelningsytor. Då blir tjänsten inte lika känslig för störningar och ger bättre kontroll och struktur, säger Marcus Finbom som är trafikplanerare och forskningsansvarig för studien på Tyréns.

Ny metod hjälper kommuner till bättre uppföljning

Inom ramen för projektet har Tyréns även tagit fram en utvärderingsmetod som kan ge stöd till de aktörer som vill satsa på mobilitetsåtgärder. Det här är en tjänst som främst riktar sig till kommuner, men även till byggaktörer som vill veta vilka åtgärder som de boende uppskattar mest.  

- Vårt verktyg hjälper till att få en struktur på mobilitetsarbetet. Här finns det stora behov då vi upplever att många kommuner saknar rutiner och resurser att följa upp och utvärdera hur det har gått med mobiliteten i projekten, avslutar Mimmi Grybb.

Läs mer

Stora vinster med mobilitetssatsningar i samband med bostadsbyggande