Med innovation i fokus vill Tyréns utveckla en metod för att bygga vägar som håller längre och kräver mindre material. Nu kan Anders Gudmarssons idé om att använda polymermodifierad bitumen (PMB) i tunnare asfaltbeläggning bli verklighet – och därmed bidra till effektivare och mer hållbart vägbyggande.
– Min idé syftar till att kunna bygga beständigare vägar med reducerad beläggningstjocklek, berättar Anders Gudmarsson, specialist inom vägteknik på Tyréns.
Han har nyligen presenterat sin idé för Draknästet, en intern jury på Tyréns, och blivit godtagen – vilket innebär grönt ljus för att dra igång ett innovationsprojekt.
Det finns idag en standardmetod för dimensionering av vägöverbyggnader, men den är begränsad till att hantera traditionella material som standardasfalt. Anders idé går ut på att vidareutveckla metoden för att ta hänsyn till mer hållbara material – närmare bestämt polymermodifierad bitumen (PMB), en asfalt där bituminet har modifierats med polymerer för att ge bättre hållbarhet.
Polymermodifierad bitumen har i tester visat sig vara överlägsen traditionell asfalt, särskilt när det gäller vägars motståndskraft mot sprickbildning och deformation. Genom att använda PMB förbättras asfaltbeläggningens motståndskraft mot klimatvariationer och tyngre trafik.
– Analyser från Trafikverkets vägnät har visat att vägar med PMB-beläggningar får 15–24 procent längre livslängd än vägar med standardasfalt, beroende på om materialet används i ett eller två beläggningslager, förklarar Anders. Den ökade beständigheten innebär inte bara färre vägunderhåll, utan också minskade utsläpp och mindre materialåtgång på lång sikt.
Men trots uppenbara fördelar med PMB har den standardiserade metoden för dimensionering av vägöverbyggnader i Sverige inte kunnat påvisa nyttan med de nya materialen.
– Vi är i praktiken alltid begränsade till att beräkna vägar med standardmaterial, vilket gör att vi inte kan tillgodoräkna oss material med bättre egenskaper. När vi använder PMB idag så slösar vi med mängden sten och bitumen genom att inte reducera beläggningstjockleken och här behöver vi få till en förändring, säger Anders.
Anders projekt handlar främst om utveckling av en beräkningsmetod som kan visa på PMB-beläggningars kostnadseffektivitet och hållbarhet. Han har utvecklat materialberoende samband som tar hänsyn till PMBs unika egenskaper, inklusive temperaturberoende och belastningstålighet. Den utvecklade beräkningsmetodiken har potential att förändra hur vi bygger vägar i Sverige.
– Med metoden tar vi hänsyn till de förbättrade materialegenskaperna i PMB-beläggningar och utifrån det kan vi beräkna trafikmängderna som vägen kan hantera innan asfalten börjar spricka, säger Anders. Det innebär att vi kan optimera tjockleksreduktionen utan att kompromissa med vägens hållbarhet.
Tunnare asfaltsbeläggning kan bidra till mer hållbara vägar.
Att byta ut standardmaterial mot PMB kan också få positiva konsekvenser för miljön och ekonomin.
– Beläggningen med PMB är mer beständig, vilket betyder att vägen kräver mindre underhåll och minskar utsläpp och kostnader över tid, säger Anders. Med hjälp av den utvecklade metoden kan vi även utvärdera om en överbyggnad med PMB-beläggning eller standardbeläggning är optimalt ur ett livscykelperspektiv för respektive projekt.
– Det här projektet kan göra stor skillnad, avslutar Anders. Vi ser inte bara på vägars kostnad under byggskedet, utan erbjuder en analys på hur vi kan minska deras miljöpåverkan och göra dem mer hållbara för framtiden. Det känns verkligen spännande att kunna bidra till det.
I och med detta projekt kan Anders idé förbättra möjligheterna till hållbart vägbyggande. Tyréns ser med spänning fram emot att följa projektet och möjligheten att bidra till en grönare infrastruktur.