Tyréns effektiviserar projekteringsarbetet för Tvärförbindelse Södertörn med hjälp av digitala lösningar och automatiseringar som frigjort resurser värda 103 miljoner kronor. Med hjälp av Civil Design Hub, ett egenutvecklat system för automatiserad datadelning, har Tyréns skapat en effektivare projekteringsprocess som inte bara möter Trafikverkets krav utan också sätter en ny standard för framtidens infrastrukturprojekt.
Projektet Tvärförbindelse Södertörn är en av Trafikverkets mest betydande infrastruktursatsningar i Stockholmsregionen. Med en planerad sträcka på 20 kilometer ska den nya motortrafikleden mellan Kungens kurva och Jordbro förbättra framkomligheten och säkerheten i ett av länets mest trafikerade områden. För Tyréns, som 2015 tilldelades uppdraget att ta fram vägplan och systemhandling, har projektet också blivit en plattform för innovation och utveckling av digitala arbetssätt.
BIM, Building Information Modeling, har sedan länge förändrat hur vi jobbar inom bygg- och infrastruktursektorn. Det handlar om att skapa, dela och använda digitala modeller som samlar information från alla teknikområden i ett projekt. För Tvärförbindelse Södertörn har succesiv delgivning till samordningsmodellen varit ett naturligt redskap för samordning mellan inblandade parter.
– Att förändra ett tidigare arbetssätt är en stor utmaning, vi människor arbetar gärna i det arbetssätt vi känner oss hemma med. säger Camilla Engel på Tyréns. Vi såg en chans att inte bara möta Trafikverkets krav på BIM utan också höja ribban för hur vi arbetar med digital samordning.
Tyréns gick ett steg längre och utvecklade ett helt nytt system - Civil Design Hub - för att automatisera datadelning mellan olika teknikområden. Systemet blev ett verktyg för att lösa en av projektets stora utmaningar; hur man delar rätt information, i rätt tid och i rätt format, även om varje teknikområde använder olika applikationer och dataformat.
Arbetet med att implementera Civil Design Hub har varit banbrytande. Genom automatiseringar har Tyréns kunnat eliminera manuella arbetsmoment som tidigare tog mellan en till nittio minuter per uppgift.
– Civil Design Hub är en plattform med fokus på projekteringsprocessen och att utnyttja potentialen i våra projekteringsverktyg fullt ut, inte bara inom teknikområdet utan även mellan teknikområden, säger Magnus Svensson, BIM och applikationsstrateg på Tyréns. Han fortsätter:
– Värdet av dagligt informationsutbyte av projekteringsunderlag mellan teknikområden i det format som bäst passar mottagarens applikation i stora komplexa infrastrukturprojekt är stort.
Elin Kågas Ramström, affärsutvecklare på Tyréns säger:
– Eftersom vi hanterar vår egen data och kan följa vår egen process har vi kunnat mäta det potentiella värdet genom att identifiera de manuella momenten, mäta hur lång tid det tar och sedan mäta tiden det tar när vi har automatiserat momenten. Det resulterade i ett uppskattat värde på 103 miljoner kronor.
Att genomföra ett sånt här stort skifte i uppdragen kräver modiga uppdragsledare och BIM- & datasamordnare som vågar leda förändring. En av dem är datasamordnare Katarina Lundgren-Allerstav som kommenterar uppdraget:
– Det handlar om att förstå både människornas behov och beställarens krav, att vara lyhörd och stötta uppdraget genom nya sätt att arbeta, nya verktyg och metoder.
En av de största vinsterna med det digitala arbetssättet har varit möjligheten att tidigt upptäcka behov av samordning och justeringar i utformningen. När alla parter delar data i realtid skapas en transparent bild av projektets status, vilket gör att åtgärder kan sättas in i ett tidigt skede.
– Underlag för samordningsmodellen får vi på köpet, och det ger oss en oputsad status av projekteringen vid just det tillfället, säger Magnus Svensson. Det hjälper oss att säkerställa att vi levererar en högkvalitativ produkt inom överenskommen tid.
Mats Petersson, teknikansvarig väg på Tyréns, säger:
– Frekvent delning av projekteringsunderlag har förbättrat både samordning och teknisk utformning, vilket höjt kvaliteten. Dessutom har de framgångsrikt implementerat automatiserade leveranser av modeller och ritningar.
Tvärförbindelse Södertörn är inte bara en motortrafikled. Projektet innefattar även en separat gång- och cykelväg, vilket bidrar till en mer hållbar trafiklösning för framtiden. Projektet är en viktig del för att avlasta det regionala vägnätet och skapa bättre förutsättningar för både person- och godstransporter i Stockholmsregionen.
För Tyréns innebär projektet en bekräftelse på att satsningar på digitalisering inte bara är nödvändiga utan också lönsamma. Genom att leda utvecklingen inom BIM och digital automatisering har vi visat att teknik kan skapa konkret värde – både för kunder och samhället i stort.
– Vi är stolta över att ha tagit ett steg in i framtiden tillsammans med Trafikverket och hoppas att våra insikter från Tvärförbindelse Södertörn kan sätta standarden för framtida infrastrukturprojekt i Sverige, avslutar Camilla Engel.
Foto: Trafikverket