Kalender

Träffa Tyréns på Transportforum

Transportforum är Nordens största årliga konferens för transportsektorn. Konferensen arrangeras av VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, och hålls i Linköping varje år.

Träffa oss i monter nummer 16

Tyréns har flera talare på plats och du träffar oss i vår monter.

Vi ses där!

Programmet och mer information om eventet finns här

Tyréns talare i programmet

Onsdag 15 januari

12:10-12:30

Koldioxidavtryck från moderna luftskepp - en livscykelanalys av deras möjliga användning

Omställningen till ett hållbart flyg går alltför långsamt i relation till den pågående klimatkrisen. Livscykelanalyser är därför ett viktigt verktyg för att tydliggöra vilka alternativ som finns för att möta flygsektorns behov. Marcus Finbom & Ida Adolfsson.

13:50-14:05

Reslängder i Sverige och dess implikationer för cykelplanering

Ungefär sex av tio resor är fyra kilometer eller kortare, visar en unik studie som Tyréns har gjort tillsammans med Telia Crowd insights, baserad på 7 miljarder resor som genomfördes under 2023. Dessa resor står samtidigt bara för 10 procent av trafikarbetet då varje resa är kort. Givet resultatet, hur bör prioriteringarna för ökad cykling och annat hållbart resande se ut? Jonas Hedlund.

16:14-16:36

Bilpool - spelar antalet fordon någon roll?

Att införa mobilitetsåtgärder för att sänka bilparkeringstalet blir allt vanligare vid nybyggnation av flerbostadshus. Det är dock osäkert vilken effekt åtgärderna har på bilägandet och bilresandet. Utvärderingar har gjorts på pilot- och flaggskeppsprojekt med en uttalad hållbarhetsprofil, men det har tidigare saknats utvärderingar kring effekter för vanliga bostadsprojekt. Mimmi Grybb och Marcus Finbom.

16:14 - 16:36

Styr känslan av oro och otrygghet barns och vårdnadshavares resval?

Allt fler skjutsar sina barn till skolan med bil, vilket leder till fler inaktiva barn och en kaotisk och osäker trafiksituation runt skolorna. Fler bilar leder också till en sämre luftkvalitet i skolans närområde, med skadliga partiklar som barn är särskilt känsliga för. För att inte tala om de klimatskadliga utsläppen som biltrafiken bidrar till. Skjutsandet av barn till skolan påverkar dessutom i högsta grad vårdnadshavarens pendlingsmönster, och i förlängningen den regionala trafiksituationen, då vårdnadshavaren ofta fortsätter resan vidare till arbetsplatsen med bil. Hedda Ericsson.

Torsdag 16 januari

11:12-11:30

Trafiksäkra godsleveranser på oskyddade trafikanters villkor

31 procent av dödsolyckorna för cyklister och 25 procent för fotgängare orsakades av en lastbil under 10-årsperioden 2014-2023. Av alla dödsolyckor på svenska vägar kan 36 procent kopplas till en upphandlad transporttjänst. Risken för en fotgängare att skadas allvarligt i en frontalkrock med ett tungt fordon är hela 45 procent redan vid 30 km/tim. Detta, i kombination med att det finns ett behov av att öka kompetensen om godstransporter i samhällsplaneringen är bakgrunden till skriften "Trafiksäkra godsleveranser på oskyddade trafikanters villkor". Skriften syftar till att öka medvetenheten kring godstrafikens förutsättningar, behov och konsekvenser och på så sätt bidra till att förbättra trafiksäkerheten där oskyddade trafikanter möter godstransporter. Sophia Hammarberg.